אין ברמן או איש בתעשיית האלכוהול שתנפנף בפניו עם המילה סקוטלנד ובין המילים במשפט תדחוף את המילה ווסיקי והוא כבר מזיל ריר ומדמיין נופים קסומים טעמים וארומות אגדתיות וכמובן איך לא, חושב על הסרט לב אמיץ. אבל כשחושבים על זה כמה אנשים באמת מכירים את איזורי הוויסקי הסקוטיב, ומי הם ששת הקלאסיקנים?
ויסקי אין ברמן או איש בתעשיית האלכוהול שתנפנף בפניו עם המילה סקוטלנד ובין המילים במשפט תדחוף את המילה וויסקי והוא כבר מזיל ריר ומדמיין נופים קסומים טעמים וארומות אגדתיות וכמובן איך לא חושב על הסרט לב אמיץ. אבל כשחושבים על זה כמה אנשים באמת מכירים את איזורי הוויסקי הסקוטי ומי הם ששת הקלסיקנים?
בשביל לעשות מעט סדר בשלל הוויסקים על תכונותיהם השונות, בחרו הסקוטים ב"שגרירים של כבוד" – שישה סוגי סינגל מאלט שאומרים להוות מדגם מייצג של סוגי הוויסקי המופקים באיזוריה השונים. אלו נקראים ששת "המאלטים הקלאסיים". כאמור, הוויסקים הסקוטיים מושפעים מהמיקום הגיאוגרפי בו הם מופקים ומצורת ההכנה שלהם.אז לפני שנצא לטייל באיזור הקסום בואו נכיר את הקלסיים ואת האיזורים שמהם הם מגיעים.

קלסיקן 1: אובן 14 שנה

Oban
פעם היו לא פחות מ-30 מזקקות וויסקי במערב ההיילנדס, אבל היום יש שם רק מספר מצומצם של מזקקות ראויות לציון, אחד מהם הוא המאלט הזה. ממוקמת בחוף המערבי של סקוטלנד מייצרת המזקקה וויסקי המהווה שילוב של סגנון ההיילנדס ושל האיים המערביים. המזקקה הינה אחת מהוותיקות באשר בסקוטלנד ומשקיפה אל הים. כמו כל המזקקות הישנות. השעורה בעלת ארומות כבוליות בינוניות ניקנה מחברה מקומית המים ליצור המאלט נשאבים מאותו אגם המספק מים לעיר. אובן הוא וויסקי בן 14 שנה בעל גוון עשיר ומלא, וסיומת פירותית.

קלסיקן 2: גלנקינצ‘י 10 שנים

Glenkinchie
הגלנקינצ‘י הוא המאלט אשר נבחר לייצג הלולנדס. המזקקה מרוחקת כ-15 מייל דרומית לעיר אדינבורו, ממוקמת בליבם של שדות ומרחבים פתוחים, ופועלת מאז שנת 1825. את הלתת מקבלת המזקקה מצפון מזרח סקוטלנד ויש לו טעם קל של כבול. המים נובעים ממעיין הממוקם מתחת לאחד המחסנים אשר במתחם המזקקה. הגלנקינצ‘י מיושן במשך 10 שנים ויש לו ארומה רכה ומתוקה, טעם מתקתק ועשבי משהו וסיומת רכה ויבשה יש המכנים אותו כ"וויסקי למתחילים".

קלסיקן 3: טאליסקר 10 שנה

Talisker
למאלט המיושן במשך 10 שנים והיחיד אשר מיוצר באי סקיי, יש נוכחות חזקה של מליחות, ארומה מעושנת "כבולית" וטעם לתת מתקתק המושלם על ידי סיומת מתובלת. האקלים הרטוב וסחוף הרוחות של האי מצליח להבדיל אותו משאר סקוטלנד, זאת למרות שהוא אינו מתאפיין בחורפים חזקים במיוחד. מזקקת טאליסקר נוסדה ב-1830 ועל אספקת המים שלה אחראים 14 מעיינות תת קרקעיים שנובעים מגבעה לצד המזקקה. לטאליסקר טעם מעושן, אך לא כבד כמו לחבריו מהאיילה, ולמעשה דואג הוויסקי לכך ששמו של האי סקיי יהיה ידוע בכל רחבי העולם. דבר נוסף הקלסיקן הנ"ל מוכנס כלאחר כבוד לליקר מפורסם לא פחות בשם דרמבוי.

קלסיקן 4: קראגאנמור 12 שנה

Cragganmore
זהו וויסקי אלגנטי בן 12 מאזור הספייסייד- תת אזור של ההיילנדס (האזור מתחיל בהרי גרניט כשהוא יורד והופך אזור כפרי שופע ביבולים ובשעורה) , בעל ארומה מורכבת ביותר, נגיעות של מתיקות וסיומת מאלטית מעושנת. המזקקה ממוקמת על גדות נהר הספיי (Spey), בין הערים אינוורנס ואברדין. בספייסייד ממוקמות כ-70% ממזקקות המאלט וויסקי בסקוטלנד ועל כן ניתן להחשיבו כ"לב התעשיה".
המזקקה נוסדה בשנת 1869 והמאלט אשר היא מפיקה כיום נעשה פחות או יותר באותו הציוד והשיטה בה השתמשו אז. הוויסקי המורכב הזה חייב הרבה מאופיו לצורה הייחודית של ראשי דוודי הזיקוק בהם משתמשים במזקקה שהם מין הארוכים בדודי הזיקוק.הקרגנמור מהווה מרכיב עיקרי בגוני ווקר "גולד" לייבל וצבעו של הלייבל מגיעה מאגדה שטוענת שבמי הנהר ממנו מקבל הוויסקי את המיים יש שבבים של זהב.

קלסיקן 5: לאגאבולין 16 שנה

Lagavulin
הלאגאבולין מיוצר מאז שנת 1816, במזקקה הממוקמת בפורט אלן (Port Ellen) באי איילה, הדרומי ביותר מבין האיים הסקוטיים, והרחוק רק 20 ק"מ מחופי אירלנד, מיושן במשך 16 שנים ומתאפיין בטעם חזק וייחודי אשר ניתן לראות בו כ"הצהרה" של האופי האיילי. הרבה מטעמו של הלאגאבולין נזקף לזכות המים מהם הוא נוצר ואשר עוברים דרך מפלים על המדרונות הכבוליים של האי ומחזקים את טעמי הכבול בשעורה.
הוא אגרסיבי ואפילו אלים בפה או כפי שכתוב על תווית הבקבוק "הזמן עמעם את האש אך השאיר את החום". טעמו מעושן, למעשה אחד מהמאלטים המעושנים ביותר שבנמצא, אך מאחורי כל העשן הזה ניתן למצוא טעם עשיר ועמוק. סיומתו קטיפתית ונעימה. עד לא מזמן היה קשה מאוד להשיג אותו עקב מחסור במזקקה. בכל איילה יש כ3000 תושבים על כל 7 מזקוקותיהם ורווחי המזקקות הם בעשרות מליוני לירות שטרלינג ככה שלא חסר להם יותר מדי.

קלסיקן 6: דלוויני 15 שנה

Dalwhinie
מזקקת דלוויני. הוקמה ב1898 והינה אחת מהמזקקות הגבוהות ביותר בסקוטלנד (כ-350 מטר מעל פני הים), המשמשת גם כתחנה לחיזוי למזג אויר.הוויסקי דלוויני מיוצר בהיילנדס ומיושן במשך 15 שנים. טעמו רגוע, חלק ומעושן, עם סיומת מתקתקה המזכירה סילאן תמרים. הנוף ההררי של מרכז ההיילנדס מצולק על ידי עמקים ואגמים בתקופת המיסים הכבדים של מלך סקוטלנד ברחו רוב המזקקים להרים בעבר נהגו מובילי בקר לעצור במזקקה בדרכם עם הבקר מאינוורנס הצפונית לשווקי הדרום.טעם הכבול מורגש בצורה בינונית במשקה ומי המעיין המשמשים להכנתו נובעים מאחד המעיינות הגבוהים המספקים את מזקקות סקוטלנד ונחשבים לטהורים שבהם.
מאת : תומר ברוק, מדריך סניף הרצליה