הם שימשו ומשמשים עד היום כמקום למפגשים חברתיים. תמיד יש בהם אווירה שמחה, מוזיקה בשפע, שיחות מרתקות, צחוקים בלי סוף ולפעמים גם הכל יוצא שם משליטה – אלה הם ברים. לברים היה תפקיד משמעותי בעיצוב פני החברה, ועד היום הם משמשים מעין מראה של הדינמיקה התרבותית והחברתית באזורים שבהם הם הוקמו. הברים בעבר ובהווה הם חלק בלתי נפרד מחיי החברה והקהילה, ולמרבה הפלא הם קיימים כבר אלפי שנים במתכונות שונות. במשך השנים הברים עברו תהפוכות רבות, אבל העיקרון נשאר אותו עיקרון: כוס בירה טובה או וויסקי משובח, ברמן וקהילות שלמות של אנשים שיש ביניהם משהו משותף אחד לפחות – האהבה לטיפה המרה.

קאפּליה, קאסְפּוּם וטברנה: הברים של העולם הישן

ישנן עדויות לברים בציוויליזציות עתיקות כמו מסופוטמיה ומצרים, כבר משנת 2,000 לפני הספירה. במסופוטמיה היו נפוצות הטברנות שפירוש שמן הוא "בקתה" או "צריף", ונקראו בשפה המקומית "קאסְפּוּם" או "בּוּדוּקוּ. עוברי אורח וגם אנשים מקומיים התאספו יחדיו, חלקו סיפורים, סחרו אחד עם השני ושתו ביחד משקאות אלכוהוליים שערפלו להם את החושים וגרמו להם לשמוח. הטברנות בדרך כלל התמקמו ליד נתיבי מסחר גדולים והציעו ללקוחותיהם משקאות אלכוהוליים שיוצרו משעורה, דבש ותמרים.

במצרים העתיקה שתיית אלכוהול הייתה חלק אינטגרלי מהתרבות. הבירה משקה מאוד נפוץ והיא נחשבה למשקה הלאומי, לכן הברים בממלכה נקראו ברובם "בתי בירה", והיו גם כאלה שנקראו "בתי יין". הברים האלה היו מאוד בולטים ברחבי מצרים, הם הציעו את מרכולתם גם לאליטות של הממלכה וגם לאיש הפשוט. במקומות אלה הגישו ללקוחות מגוון של משקאות מותססים משעורה ופירות.

בשלבים מאוחרים יותר, בסביבות השנה 800 לפנה"ס הבר הגיע גם ליוון העתיקה. בברים היווניים התאספו הגברים, שתו יין, ניהלו שיחות ברומו של עולם ונהנו ממוזיקה ובידור. בדרך כלל הברים הוקמו בבתים פרטיים או במקומות ציבוריים שנקראו "קאפּליה". הם הציעו ללקוחות יינות, אוכל, אווירה לשיחות פילוסופיות ויצירת קשרים חברתיים.

באמצע המאה השמינית לפנה"ס הטברנות הגיעו גם לרומא העתיקה, שבה תרבות הטברנות הייתה מאוד תוססת. גם לברים הרומאים הגיעו עוברי אורח בנוסף לאנשים מקומיים. הן הציעו לקהל הלקוחות יין, בירה ומאכלים מסוגים שונים. הטברנות הרומאיות היו מגוונות באופיין והן נעו מברי יין קטנים, ועד למקומות גדולים עם חצר ששימשה לצרכי בידור. המקומות האלה שימשו למקומות מפגש, יצירת קשרים חברתיים וגם הם היו מעין מרכזי מסחר.

בזמן ימי הביניים הטברנות התפשטו ברחבי אירופה. בנוסף לכך שהן היו מקום מפגש של מקומיים וזרים ומכרו מזון ושתייה, הן גם סיפקו מקום לינה לעוברי אורח, נערכו בהן משאים ומתנים וחגגו בהן שמחות. בנוסף הן מילאו תפקידים חשובים כמו הפצת חדשות, תפקדו כסניפי דואר ואפילו פעלו כבתי משפט לתקופה מסוימת. הן היו חלק מרכזי וחשוב במרקם החברתי האירופי וטיפחו את האחווה, התקשורת והמסחר בין בני האדם ששהו במרחב.

בתי הבירה, בתי היין, הטברנות, כל אלה מילאו תפקיד חשוב בחברה ובתרבות והיוו כר פורה לתרבות הברים, הפאבים והמועדונים שאנו רואים בימינו.

הטברנה הופכת לבר

בשלבים המאוחרים יותר בהיסטוריה האנושית, כשהמעצמות האירופיות התרחבו בתקופת הקולוניאליזם, הטברנות הגיעו לטריטוריות חדשות. פאבים בסגנון אנגלי החליפו את הטברנות הרומאיות באיים הבריטיים לפני כאלף שנה ושימשו כמעין אכסניות מאולתרות שנקראו בהתחלה inns. האכסניות האלה היוו מרכז חשוב לשיח פוליטי, בזכות האנשים שהתאספו בהן, האכילו את הסוסים והכינו את עגלותיהם להמשך הנסיעה. הם ביחד עם עוברי אורח אחרים יכלו להנות בפאבים מאוכל טוב ושתייה שתשמח את לבבם. בשלב מאוחר יותר שמן של האכסניות הפך ל-Public House, ומשם התקצר לפאב (Pub). הפאבים, היו למרכז מאוד חשוב בערים ובכפרים בבריטניה ואירופה, ואפילו חלקם היוו מעין תחליף לכנסיות. הפאבים בסופו של דבר הגיעו גם ליבשת אמריקה ושיחקו תפקיד חשוב בזמן המהפכה האמריקנית. בהם פטריוטים אמריקנים החליפו רעיונות, ארגנו את ההתנגדות ואפילו ניהלו אסטרטגיות נגד האימפריה הבריטית. בזמנים אלה נשים כמעט ולא הורשו להיכנס לטברנות או לפאבים האלה.

בעת החדשה המוקדמת, או ליתר דיוק במאה ה-17, המילה הפופולארית לבר עדיין הייתה טברנה. למרות השימוש הנרחב במילה זו, בתקופה ההיא לראשונה השתמשו במילה "בר" בהקשר של מקום שמגיש משקאות אלכוהוליים. בזמנים האלה אנשים התאספו באזורים שונים ברחבי העיר על מנת לשתות ביחד. בעת השהייה שלהם במקום הם השתמשו במונח בר, שבו הם התכוונו לאזור הגשת המשקאות. הטברנות לא היו גדולות יותר מידי, ולכן רוב האנשים שהתארחו בהן ישבו באזור ההגשה. כך החלק הספציפי הזה של הטברנה הפך לחלק המרכזי במבנה, ואנשים החלו להשתמש במילה בר כדי לתאר את כל המבנה וההוויה של הטברנה.

המונח "בר" בעצם נגע לדלפק שעליו הוגשו המשקאות, שהיווה מעין מחסום, Barrier באנגלית. הלקוחות ישבו או עמדו ליד הבר, והמשקאות הוגשו להם על ידי הברמן. אם המבנה היה גדול המשקאות והאוכל הוגשו על ידי מלצרים. מאחורי דלפק הבר בדרך כלל היו כמה מדפים שעליהם סידרו את הכוסות והמשקאות האלכוהוליים.

מחוק היובש ועד לרנסנס של האלכוהול

כשהברים בארה"ב הפכו לגדולים ופופולאריים יותר הם קיבלו את השם "סלון" (Saloon), שנגזר מהמילה הצרפתית "Salon". פירוש המילה "סלון" היה חדר גדול או טרקלין. המונח הזה הוטמע כדי לתת לברים נגיעה של אלגנטיות ותחכום.

בתחילת המאה ה-20 הברים עברו שינויים משמעותיים. בתקופה זו מדינות ברחבי העולם חוקקו חוק יובש ואסרו על ייצור או מכירה של משקאות אלכוהוליים. כתוצאה מכך ברים רבים עבדו במחתרת, ונקראו "סְפּיק איזי" (Speakeasy), או "דבר בשקט" בעברית. הברים האלה נוהלו במקרים רבים על ידי חלק מארגוני הפשע, והם קיבלו את אספקת האלכוהול שלהם בדרך כלל באמצעות מבריחים. המשטרה פשטה על הברים האלה לעיתים קרובות ועצרה את בעליהם, אך הם עדיין היו פופולאריים והמשיכו לשגשג. באותה תקופה נשים השתלבו גם בקהל הלקוחות, בעקבות הצורך להגדיל את הרווחים. באותה תקופה נשים רבות נעצרו באשמת שיכרות. הספיק איזי הפכו לסמל של מרד ושיקפו את רצון האדם לאינטראקציות חברתיות וחיי לילה.

בסופו של דבר חוק היובש לא צלח ועבר מן העולם. באמצע המאה ה-20 תרבות הברים הרקיעה שחקים והופיעה בה תרבות הקוקטיילים. ברים וטרקלינים רבים נפתחו אחרי מלחמת העולם השנייה. המרטיני הגיע לעולם ביחד עם המנהטן, והקוקטיילים באופן כללי סימנו עידן חדש של יצירתיות בתעשיית הברים המשגשגת.

בכל יבשת התפתחו הברים בצורה שונה בהתאם למנהגים המקומיים, המסורות, התרבות ותרבות השתייה. הפאבים המסורתיים המשיכו לשגשג והציעו סביבה נעימה למפגשים חברתיים. ביפן התפתחה סצנת האיזאקאיה שסיפקה חוויה ייחודית וכללה שילוב של אוכל, משקה ובידור. באמריקה הלטינית נפתחו קנטינות תוססות וברי טנגו ששיקפו את התשוקה למוזיקה, ריקוד ואינטראקציות חברתיות. בנוסף נפתחו ברי ספורט, קומדי בר, ברי חוף, ברים של קריוקי, ברים איריים וכל מיני סוגים נוספים של ברים כיד הדמיון.

במאה ה-21 סצנת הברים ממשיכה להתפתח כל הזמן, וישנה התעוררות מחודשת של ברי בירה וברי יין. הברים מציעים מגוון רחב מאוד של מבשלות מקומיות ואווירה קהילתית חגיגית. ברי היין צוברים פופולאריות גדולה מאוד, ומאפשרים לקהל הלקוחות לחקור מגוון עצום של יינות מרחבי העולם ולהתענג על מגוון גדול של בקבוקים.

הברים חצו יבשות ותרבויות ושרדו את תלאות הזמן. הם הותירו חותם על ההיסטוריה האנושית מהטברנות של מסופוטמיה ועד לספיק איזי בתקופת חוק היובש. לאורך כל המאה ה-20 ניתן לראות את הברים בסרטים, סדרות טלוויזיה, ספרות ואפילו מחקרים אקדמיים וכתבות במהדורות החדשות. בעתיד הם גם ימשיכו להתפתח ויסתגלו לטרנדים החברתיים השונים, אבל בסופו של דבר הם יישארו נאמנים למטרה העיקרית שלהם, שלשמה הם קמו: קירוב לבבות, רוגע, ערפול חושים, צחוק והנאה.